Facility management in het onderwijs

Goed onderwijs staat of valt met goed facility management

Tijdens de leergang komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Organiseren en aansturen van de facilitaire organisatie in een onderwijsinstelling;
  • Integrale veiligheidszorg in de school;
  • Beheren en verduurzaming van schoolgebouwen
  • Facilitaire inkoop, contractbeheer en europees aanbesteden;
  • Ontwikkelen van en adviseren over facilitair beleid in het onderwijs.
WanneerWaarPrijsCertificaat
 7, 21 november, 12 december 2025, 16, 30 januari, 6 februari 2026Utrecht€ 3.065,-Ja, FiAC instituut

Goed onderwijs is afhankelijk van een goede facilitaire ondersteuning. De leergang ‘Facility management & beheer in het onderwijs’ is praktisch van opzet. Deelnemers krijgen instrumenten aangereikt om het facilitair beleid en beheer af te stemmen op (vernieuwingen in) het onderwijsproces. Deelnemers leren het facilitair beheer te plannen, te organiseren en te beheersen en de verschillende deelgebieden binnen het facilitair beheer (huisvesting, services en middelen) op elkaar af te stemmen en te integreren. Actuele ontwikkelingen die relevant zijn voor het facilitair beheer in het onderwijs en de schoolgebouwen komen daarbij aan bod, zoals ICT en duurzaamheid. Opgedane kennis en adviesvaardigheden zijn direct toepasbaar in de eigen schoolsituatie. 

Dit schooljaar bestaat deze leergang uit 6 interactieve cursusdagen. Inhoudelijk wordt de leergang jaarlijks geactualiseerd en waar nodig aangevuld. Tijdens de cursusdagen ontvangen deelnemers veel aanvullend cursusmateriaal dat als naslag kan worden gebruikt. De afgelopen jaren hebben meer dan 400 deelnemers uit het onderwijs deze leergang gevolgd en deze van goed tot zeer goed gewaardeerd.

De leergang bestaat uit de volgende modules, te weten:

  • Facility management in het onderwijs;
  • Integrale veiligheidszorg in de school;
  • Beheer schoolgebouwen;
  • Facilitaire inkoop en contractbeheer;
  • Facilitair beleid in het onderwijs;
  • Managen van facilitaire diensten;
  • Leidinggeven aan facilitair team.

Inhoud

Facility management en klantgerichte dienstverlening in het onderwijs 
•    Facility management in het onderwijs (FM): een introductie
•    Toegevoegde waarde van FM aan het onderwijsproces binnen scholen
•    FM-vraagstukken in het onderwijs, trends en ontwikkelingen
•    Facilitaire begrippen en instrumentarium: producten- en dienstengids, front- en back office, service level agreements
•    Bepalen van het gewenste facilitaire dienstenpakket en serviceniveau
•    Afstemming van de dienstverlening richting interne opdrachtgevers (onderwijsteams, sectoren, faculteiten)
•    Planning en control van de facilitaire activiteiten

Beheer schoolgebouwen
•    Beheer van schoolgebouwen
•    Beheersen van gebouwgebonden kosten (onderhoud, schoonmaak, binnenmilieu)
•    Beheerniveaus, technische en functionele kwaliteit, Meerjaren onderhoudsplanning
•    Bewaken en controleren van onderhoudsactiviteiten, ook met het oog op duurzaamheid
•    Specifieke wet- en regelgeving

Integrale veiligheidszorg in de school
•    Veiligheidszorg en risicobeheer binnen onderwijsinstellingen: het beoordelen van de veiligheids- en beveiligingsrisico’s binnen de school; risicoprofiel schoolgebouwen en gebruikers
•    Calamiteiten en incidenten
•    Veiligheid, arbo, RI&E en brandpreventie
•    Sociale veiligheid, toezicht en security
•    Plan van aanpak integraal veiligheidszorgsysteem voor scholen

Facilitaire inkoop, contractbeheer en europees aanbesteden
•    Beleid, organisatie en uitvoering van het inkoopproces binnen de onderwijsinstellingen.
•    Inkoop organisatie en inkoop- en bestelprocedures
•    De inkoop van facilitaire producten/diensten
•    Contractmanagement
•    Europees aanbesteden voor scholen in de praktijk

Facilitair beleid
•    Afstemmen facilitair beleid op onderwijsbeleid en opleidingswensen
•    Positionering van de facilitaire afdeling en basisstructuur neerzetten voor de eigen facilitaire organisatie
•    Beschrijving van de huidige situatie en de knelpunten
•    Het ontwikkelen van facilitair beleid en toekomstvisie binnen een school
•    Het facilitair beleids- en activiteitenplan voor uw eigen onderwijsinstelling
•    De facility manager als facilitair adviseur richting schoolmanagement

Aansturing facilitaire diensten en leidinggeven aan het facilitair team
•    De facility manager als leidinggevende binnen het onderwijs
•    Interne organisatie en aansturing facilitaire diensten
•    Operationeel leidinggeven en werkoverleg
•    Versterken van de interne communicatie en samenwerking binnen de onderwijscultuur
•    Coachen van facilitaire medewerkers
•    Bevorderen van ‘facilitair zintuig’ en klantgericht denken bij uw medewerkers

Bijzonderheden

Actiekorting 2e deelnemer
Bij aanmelding van 2 deelnemers tegelijkertijd voor deze cursus ontvangt de school voor elke 2de deelnemer een korting van 25% op de volledige cursusprijs.

Daarbij gelden de volgende voorwaarden:
1.    Het dient om 2 aanmeldingen voor deze cursus met dezelfde startdatum te gaan.
2.    De actie geldt niet in combinatie met andere kortingsacties.

Doelgroep
Deze leergang is bedoeld voor facility managers, hoofden facilitaire dienst en locatiebeheerders, die binnen een school belast zijn met het facilitair beheer, of die binnen een grote complexe instelling het facilitair beheer voor een deel, bv. een locatie/sector, opgedragen hebben gekregen.

Specifieke informatie
Niveau-indicatie: MBO/ HBO (afgestemd op beroepspraktijk)
Vóóropleiding: niet vereist
Studiebelasting: 42 uur (6 cursusdagen)

U wordt verzocht vooraf het intakeformulier in te vullen.

Leeromgeving
Deze cursus maakt gebruik van onze digitale leeromgeving die ondersteuning biedt bij de voorbereiding op en het volgen van de cursus. Als deelnemer vindt u hier alle cursusinformatie, lesmateriaal en opdrachten, en kunt u eenvoudig contact houden met uw docent(en) en medecursisten.

Docenten

FiAC-docent Nico Helder


Dr. N. Helder is kerndocent van de leergang ‘Facility management in het Onderwijs’.
De afgelopen 6 jaar was hij werkzaam als directeur bedrijfsvoering bij het NOVA College waar hij onder meer leiding en sturing gaf aan de afdelingen Facility management en ICT. Daarnaast is hij actief geweest als manager en adviseur bij diverse organisaties in de profit – en non profit sector.

Binnen de leergang is hij verantwoordelijk voor de (sub) modules: ‘Facilitair beleid’, ‘Klantgerichte facilitaire organisatie’ en ‘Facilitaire bedrijfsvoering, planning en control’ en ‘Aansturing facilitaire diensten’.

Aanvullend zijn er diverse docenten actief. De docenten binnen deze leergang zijn vakspecialisten die reeds vele jaren actief zijn binnen het onderwijs en bedrijfsleven. Zij beschikken daarmee over een ruime kennis en ervaring betreffende facility management in samenhang met het onderwijs. Een goede terugkoppeling naar de praktijk is daarmee gewaarborgd.

Reacties

Eerdere deelnemers over deze leergang:
‘De positie van facilitair manager wordt door deze cursus volwaardiger’
‘Het was een prettige en tastbare leergang: leerzaam, duidelijk en erg interessant.’
‘Prima cursus, genoeg informatie en naslagwerk. Nu ermee aan de slag.’
‘Goede interactie. Docenten nemen de tijd vragen te beantwoorden’
‘Cursus bevat een aantal nuttige onderdelen, vooral gebouwenbeheer is me bij gebleven.’
‘Het contacten met ‘collega’s’ is fijn. Het is leerzaam om met elkaar van gedachten te wisselen.’
‘Heb zeer veel kennis opgedaan. Vond het voor mij een zeer nuttige cursus.’
‘Een eyeopener dat kleine praktische zaken zo’n groot effect kunnen hebben. Mij is echt een spiegel voorgehouden!’

Locatie en tijden

De locatie is:
NDC Den Hommel
Kennedylaan 9
3533 KH Utrecht

De cursustijden zijn van 9:00 uur tot 16:00 uur.

In-company

Deze cursus is  -geheel of gedeeltelijk- ook beschikbaar als maatwerktraject op locatie voor een groep medewerkers/collega’s. Wij informeren u graag over de mogelijkheden en de kosten. Vraag een offerte aan via info@fiac.nl of 0252-340413.

Ook interessant voor u

Niet Ingeschreven
6-daagse | Start 7 november

Cursus Bevat

  • Cursus Certificaat